STOP VETERNÝM ELEKTRÁRŇAM BEZ SÚHLASU VEREJNOSTI

19.05.2025
Szélturbinák

Hromadná pripomienka k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Hromadná pripomienka strany Magyar Szövetség – Maďarská aliancia k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ako celku (číslo legislatívneho procesu: LP/2025/224, dostupné na:

https://www.slov-lex.sk/elegislativa/legislativne-procesy/SK/LP/2025/224

Zásadná pripomienka k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (LP/2025/224) k časti návrhu zákona: 

Čl. I – osobitne § 29 ods. 11, § 39a, § 37 ods. 2  - Druh pripomienky: ZÁSADNÁ

Znenie pripomienky: 

Navrhujeme stiahnuť návrh zákona LP/2025/224 ako celok a zásadne ho prepracovať, najmä v súvislosti s jeho vplyvom na postavenie dotknutej verejnosti, samospráv a princípy demokratickej účasti na rozhodovaní o navrhovaných činnostiach podľa zákona č. 24/2006 Z. z.

Odôvodnenie:

Návrh zákona v jeho predloženej podobe zásadne oslabuje práva verejnosti a územnej samosprávy, a to najmä:

  1. Zavedením tzv. nadradeného verejného záujmu (§ 29 ods. 11) pre navrhované činnosti vrátane výstavby veterných elektrární bez toho, aby boli zabezpečené primerané garancie verejnej účasti a transparentnosti, čím sa v praxi obchádzajú demokratické kontrolné mechanizmy.
  2. Zavedením tzv. zjednoteného povoľovania (§ 39a), ktoré zlučuje proces EIA a povoľovania do jedného konania pod vedením Slovenskej inšpekcie životného prostredia, čím sa oslabuje kontrola rozhodovacieho procesu a znižuje sa možnosť verejnosti a samosprávy účinne vstupovať do procesu posudzovania.
  3.  V § 37 ods. 2 nadriadený verejný záujem: 

Zásadné rozšírenie ustanovenia § 37 ods. 2 o možnosť vylúčiť navrhovanú činnosť z posudzovania vplyvov na životné prostredie z dôvodu tzv. nadradeného verejného záujmu je v priamom rozpore s princípmi environmentálnej demokracie a územnej samosprávy garantovanými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky (Aarhuský dohovor, smernica 2011/92/EÚ, RED III). 

Predmetné ustanovenie umožňuje, aby sa záverečné stanovisko príslušného orgánu (napr. nesúhlasné) stalo právne irelevantným, ak je činnosť vyhlásená za nadradený verejný záujem – bez stanovenia: 

  • povinnosti verejného prerokovania, 
  • dôkazného bremena predkladateľa o reálnom verejnom prínose, 
  • nezávislého odborného posudku, 
  • dopadovej analýzy na miestne komunity, životné prostredie, zdravie a verejné financie. 

Takýto formálne neurčitý pojem umožňuje potenciálne zneužitie zákona na obchádzanie nesúhlasných stanovísk verejnosti alebo obcí v prípade kontroverzných projektov (napr. veterné parky v blízkosti obcí s obývanou zástavbou). 

Týmto ustanovením sa posilňuje právomoc štátu na úkor práv samosprávy a obyvateľov dotknutého územia. Praktické dopady tohto ustanovenia: oslabuje úlohu verejného záujmu ako súčtu jednotlivých občianskych záujmov, nahrádza ho administratívne definovaným nadradeným záujmom bez kontroly, zvyšuje právnu neistotu, pretože neexistuje taxatívne vymedzenie, kedy možno činnosť označiť za „nadradený verejný záujem“, môže byť v priamom konflikte s verejnými investíciami do krajiny, poľnohospodárstva, biodiverzity či miestneho turizmu, ktoré budú dotknuté projektom OZE vnímaným ako nadradený záujem. 

Zároveň sa tým vytvára nerovnováha medzi obnoviteľnými zdrojmi energie, pričom napríklad: veterná energia nie je záväzne požadovaná v slovenskom NECP (Národnom energetickom a klimatickom pláne), jej stabilita a potenciál je výrazne nižší ako vodná či jadrová energia v podmienkach Slovenska alebo založenia energetických komunít na zvýšenie konkurencieschopností regiónov.

V tejto podobe ustanovenie umožňuje obchádzanie rozhodnutí príslušných orgánov len na základe politického označenia projektu za nadradený záujem, bez efektívnej možnosti obrany zo strany verejnosti.

  1. Koncentráciou rozhodovacej právomoci do rúk SIŽP, ktorá podľa návrhu vystupuje ako príslušný aj povoľujúci orgán, pričom sa tým vytvára priestor pre konflikt záujmov a potenciálnu netransparentnosť konaní.
  2. Chýbajúcou povinnosťou zabezpečiť verejné prerokovania, sociálne dopadové analýzy a ekonomické prepočty, čím sa nedodržiavajú princípy Aarhuského dohovoru a smernice 2011/92/EÚ.
  3. V praxi ohrozuje územnú integritu a práva menšinových regiónov – najmä na juhu a východe Slovenska –  najmä na juhu a východe Slovenska – ktoré sa stávajú cieľom investičného tlaku vďaka priaznivým geografickým podmienkam na výstavbu extrémne vysokých veterných turbín (180–250 m), s výrazným dopadom na krajinný ráz, prírodu, zdravie obyvateľov a cenu nehnuteľností. Nie však na ich ekonomickú prevádzku bez neodôvodnených vysokých štátnych dotácií do výkupnej ceny tejto energie.
  4. Dlhodobé štatistiky a prognózy SHMÚ ako aj prístupných medzinárodných dokumentov o potenciále veternej energie uvádzajú pre celé Slovensko, najmä pre južné a juhovýchodné Slovensko menej ako polovičné hodnoty a tým len tretinovú účinnosť (len okolo 15%) oproti prevádzkovým požiadavkám resp. Hodnotám v referenčných krajinách ako je Dánsko či Holandsko (45-60%), nehovoriac o morských veterných parkoch (60+%), kam nové 150+ metrov vysoké turbíny sú projektované aj odporúčané aj samotnými výrobcami.

Návrh na úpravu:

  1. Vypustiť ustanovenia o nadradenom verejnom záujme (§ 29 ods. 11, § 37 ods. 2), alebo ich upraviť tak, aby vždy vyžadovali:
    • nezávislé verejné prerokovanie,
    • analýzu dopadov na verejné zdravie a sociálnu štruktúru,
    • povinnosť súhlasu aj okolitých dotknutých obcí
  2. Zmeniť § 39a a celý koncept zjednoteného povoľovania tak, aby:
    • nedochádzalo k obchádzaniu práva verejnosti na vyjadrenie sa a obranu práv,
    • sa zachoval nezávislý odborný posudok aj v zjednotenom povoľovaní,
    • bol jasne určený rozsah kontroly a verejnej účasti.
  3. Zabezpečiť, aby pri investíciách do OZE bola vždy garantovaná účasť dotknutej samosprávy a verejnosti
  4. Zaviesť moratórium na nové projekty veterných elektrární, kým nebudú splnené podmienky reálnej verejnej kontroly a strategickej energetickej diskusie s odbornou a verejnou účasťou.

Záver:

Predložený návrh zákona je v rozpore s princípmi participácie a transparentnosti, ktoré vyžaduje právny poriadok SR aj EÚ. Oslabenie úlohy samospráv a verejnosti pri rozhodovaní o významných investíciách do obnoviteľných zdrojov energie je neprijateľné a v dlhodobom horizonte môže vážne narušiť dôveru občanov v demokratické inštitúcie.

V prípade, že predkladateľ nevyhovie hromadnej pripomienke, žiadame uskutočnenie rozporového konania, na ktoré budú pozvaní nižšie uvedení zástupcovia verejnosti:

1. József Nagy, Priemyselná 4, Dunajská Streda 929 01

2. Vladimíra Ollé, Javorová 2087/23, Šaľa 927 01

3. Évi Pálinkás, Pomlejská cesta 405/26, Šamorín 931 01

4. Pavol Pék, Materskej školy 30, Gbelce 943 42

 

Na vedomie: 

Predseda vlády SR, Doc. JUDr. Robert Fico, CSc. 

Vedúci úradu vlády SR